Dit moment na operatie.

 

    Saartje is na operatie (31 maart 2021)!!! Hoera !!! We kunnen even diep ademhalen om kracht te verzamelen voor het volgende gevecht. Ik herhaal het na de doktoren: "nog niets is zeker, er kan van alles gebeuren en het kan alle kanten op". Het enige wat we natuurlijk kunnen doen is hopen dat het goed komt en genieten van kleine successen en elk moment met haar.

    De operatie begon om 12.00 uur, precies een week na de geboorte, en duurde tot 14.30 uur. Ik kon Sara voor de operatie zien, haar aanraken, wat tijd samen doorbrengen. Dat kan ik niet in alle rust zeggen, want ze waren aan het voorbereiden op dit belangrijkste moment in het leven van onze kleine Strijder tot nu toe. Helaas kon er op het laatste moment geen hulp worden geregeld, waardoor Honza bij Tomaszek moest blijven en niet in de gelegenheid was haar voor de operatie te zien. Rond 12:30 keerde ik terug naar ons hotel, Honza bracht Tomaszek net naar bed, dus ik hielp en toen gingen we koffie drinken en wachtten... 

    Om 14:49 belde de chirurg die de operatie uitvoerde ons met informatie over de ingreep. De belangrijkste informatie werd aan het begin gegeven dat de operatie succesvol was en dat Sara stabiel is. Wauw!!! Later hoorden we dat de organen van de borst naar de buik waren verplaatst en dat alles in de buikholte paste. Het defect in het middenrif was erg groot, dus gebruikten de artsen een Goretex patch om het te sluiten. Sarah had eigenlijk geen middenrif en kreeg de beoordeling D (slechtste). Tijdens zwangerschap zeiden doktoren dat Sarah's middenrifafwijking matig was. Helaas kwamen we door deze medische fout niet in aanmerking voor FETO. De FETO-procedure (Fetoscopic Endotracheal Balloon Occlusion), d.w.z. de operatie van endoscopische occlusie van de foetale luchtpijp, bestaat uit het inbrengen van een ballon van ongeveer 2 cm in de foetale luchtwegen (trachea). De ballon blokkeert de luchtweg en zorgt ervoor dat het longweefsel uitzet. Ik heb veel wrok jegens mijn gynaecoloog, die ondanks mijn vragen over de MRI-scan de noodzaak niet zag om de diagnostiek uit te breiden. Ik ken kinderen die deze procedure tijdens de zwangerschap hebben ondergaan en een betere kans op gezondheid hadden vanwege het grotere longvolume...

    Tijdens de operatie kwam er ook bloed uit de milt, dus werd besloten om deze te verwijderen. Maar het bleek dat Sara achter de hoofd milt nog een kleintje had. Het is helaas niet bekend of deze kleine milt functioneel genoeg zal zijn. Sara zal de komende 48 uur rusten...

Reacties

Een reactie posten